SEROMPONG ENTERPRISE

SALAM PERJUANGAN ! SELAMAT DATANG KE KELAB SAHABAT SITI KHADIJAH.DAPATKAN PRODUK KESIHATAN BERASASKAN HERBA ,SUSU KAMBING ,BUAH MANGGIS , HARUMAN SUCI DAN HALAL , PRODUK SEJUK BEKU , PUSAT PENDIDIKAN ISLAM PRA SEKOLAH DAN ARTIKEL-ARTIKEL MENDIDIK JIWA DI SINI!

19 Januari, 2009

CORAT CORET PBC JAN 09

Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang memiliki kerajaan dilangit dan dibumi kerana kursus PBC kali ini berjaya diadakan dengan jayanya walaupun jumlah peserta yang hadir tidak begitu memberangsangkan. Tapi itu bukanlah suatu halangan untuk semua Fasilitator dan para peserta mencipta sejarahnya yang tersendiri pada PBC kali ini. Mengambil semangat sejarah peperangan pertama dalam Islam iaitu peperangan Badar maka PBC kali ini turut mencatat kenangan dan keunikannya yang tersendiri. Bak kata pepatah orang kita ...kecil jangan disangka anak begitulah dengan para peserta kali ini.

PBC yang diadakan ketika isu Palestin dan kempen BOIKOT produk Israel/Yahudi dan Amerika sedang hangat diperkatakan maka bertepatanlah dengan apa yang dibentangkan oleh Ust Kamarulzaman dalam modul 1 yang menyentuh soal Halal dan Haram.

Rata-rata peserta yang hadir baru memahami bahawa banyak syarikat yang banyak wajahkan "Islam" tapi hakikatnya dibalik tabir ianya adalah milik orang yang bukan Islam berbeza dengan HPA yang bukan setakat dimiliki oleh Bumiputera Islam 100% bahkan mengamalkan konsep perniagaan yang berlandaskan dan mengamalkan syariah didalam setiap gerak kerja baik oleh para pekerjanya mahupun para pendokong HPA.




Keyakinan para peserta dikuatkan lagi apabila sejarah penubuhan HPA dibentangkan oleh PJS Fadzilah Yahaya dalam Modul 2 . Kejayaan demi kejayaan yang dicapai , perancangan masa depan syarikat yang jelas , matlamat perjuangan dan dakwah yang mantap menyuntik semangat para peserta untuk terus bersama-sama dengan HPA selagi hayat dikandung badan. Perkongsian ilmu pengetahuan tentang kebaikan herba dan sinergi herba didalam merawat dan mencegah penyakit melengkapkan lagi senjata untuk para peserta untuk terjun ke medan juang ditambah pula dengan pengetahuan akan teknik-teknik mendiagnos penyakit melalui tapak tangan cukup menyakinkan bahawa para peserta tidak keseorangan didalam memperjuangkan produk halal lagi barakah ini.


Kekentalan dan semangat juang para peserta yang tinggi dapat dilihat ketika mereka mengalunkan lagu-lagu nasyid yang merupakan alternatif yang sepatutnya dijiwai oleh semua umat Islam didalam memenuhi keperluan hiburan masakini yang mana bukan setakat berhibur tapi turut mendidik jiwa-jiwa manusia dengan bait-bait lirik yang penuh dengan makna yang tersirat dan tersurat.
Komitmen yang cukup tinggi dan menakjubkan telah dizahirkan oleh para peserta pada program solat subuh berjemaah dan kuliah subuh. Kehadiran 100 % pada pagi tersebut cukup membuktikan bahawa para peserta kali ini menghayati dan menyelami erti sebenar perjuangan dan pengorbanan. Cabaran yang diberikan pada malam tersebut oleh Fasilitator telah disambut oleh para peserta dan membuktikan pepatah ..."kecil jangan disangka anak" memang sesuai untuk para peserta PBC kali ini.Ekoran daripada komitmen dan semangat yang ditunjukan oleh para peserta maka kuliah subuh yang sepatutnya berlangsung selama 45 minit telah berjaya disempurnakan oleh Ust Kamarulzaman selama 1 jam 30 minit. Alhamdulillah ustaz telah berjaya mengisi slot ini dengan mengupas peranan sebagai usahawan muslim dengan mengambil iktibar dan pengajaran daripada kisah nabi dan rasul yang mendapat gelaran "Ulul Azmi" dimana cabaran , halangan , rintangan yang terpaksa dihadapi didalam menyampaikan misi dakwahnya kepada umat mereka sebagai satu benteng kepada para peserta didalam perjuangan akan akan ditempuh selepas sahaja berakhir kursus ini nanti.


Input perjuangan ini juga tidak sahaja disuntik oleh para Fasilitator tapi juga oleh salah seorang peserta yang telah dipilih untuk mewakili kaum adam untuk menyampaikan ucapannya. En Murad Md Zin dengan gayanya yang tersendiri telah melahirkan rasa syukurnya kerana telah menyertai PBC kali ini kerana beliau telah mendapat pendedahan yang cukup lengkap tentang HPA dan beliau dengan yakin telah menyatakan bahawa HPA adalah wadah yang terbaik untuk orang Melayu Islam bersatu untuk meruntuhkan ekonomi orang Yahudi laknatullah.






Manakala bagi Cik Shafiqah Abd Salim pula melahirkan rasa bertuahnya kerana dapat menyertai PBC kali ini dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua Fasilitator yang telah berjaya memberikan kesedaran kepada beliau tentang hakikat jihad ekonomi dan konsep dakwah yang lebih luas dan beliau berjanji akan terus mempromosi dan memperjuangkan produk halal HPA ini kepada seramai yang mungkin demi memastikan ekonomi ummah dapat ditingkatkan.




Kesungguhan para peserta kali ini terbukti lagi dimana kursus yang sepatutnya berakhir tidak dapat ditutup lagi kerana mereka masih tidak mahu berganjak malah masih menagih lebih banyak suntikan ilmu dan pendedahan maka untuk tidak mengecewakan permintaan ini beberapa tayangan multimedia telah tambah bagi sebagai satu bonus kepada mereka. Akhirnya kepuasan terpancar diwajah para peserta dan majlis tersebut telah diakhiri dengan pengerusi menyimpulkan sedikit dengan mengulas apa yang telah dibentangkan dan dibahaskan sepanjang kursus ini dijalankan dan kenapa umat Islam seolah-olah tidak terasa dengan apa yang dilakukan oleh pihak musuh adalah antara faktornya ialah telah hilangnya 1 perkataan yang mempunyai 5 huruf daripada KAMUS orang Islam iaitu perkataan "JIHAD"dan seterusnya pengerusi menutup majlis dengan bacaan doa memohon kehadarat Ilahi agar direstui perjuangan yang mulia ini. Amin amin amin ya rabbalalamin.

Tiada ulasan: